Nasriq Halil Abrar's

Asas Keusahawanan

SEJARAH DAN EVOLUSI MEDIA SOSIAL

Leave a Comment
Mengimbas kembali sejarah permulaan media sosial diperkenalkan adalah pada tahun 1978 dengan penggunaan ‘usernets’ terutama untuk menghantar berita atau artikel ke ‘newsgroup’. Ia mula diperkenalkan oleh Ward Christensen dan Randy Suess yang keduanya adalah pecinta dunia computer. Media sosial pertama kali dilakukan melalui pengiriman surat elektronik pertama oleh peneliti ARPA ( Advanced Research Project Agency) pada tahun 1971.

Pada tahun 1995 satu laman sosial yang dikenali sebagai Classmate.com yang menawarkan jaringan sosial dan diikuti Sixdegree.com yang wujud selepas itu dianggap sebagai satu laman sosial yang lebih baik berbanding Classmate.com. Pada 1999 satu halaman yang menawarkan penggunanya untuk membuat halaman sendiri telah diperkenalkan iaitu Blogger. Di dalam blog peribadi ini pengguna boleh memuatnaik apa sahaja maklumat, info termasuklah hal-hal peribadi. Permulaan kewujudan blogger ini dianggap sebagai perkembangan media sosial.  

Friendster, satu laman sosial yang telah menjadi fenomena telah wujud pada tahun 2002. Laman sosial friendster dianggap laman sosial terbaik pada masa itu bagi tujuan menghubungkan pengguna dengan pengguna yang lain tanpa sempadan. Diikuti laman sosial MySpace pada tahun 2003 yang menawarkan kemudahan hampir sama dengan laman Friendster cuma dianggap oleh pengguna media sosial sebagai satu laman sosial yang lebih mesra pengguna.

Media sosial terus berkembang maju dengan kewujudan pelbagai laman-laman sosial yang lebih mesra pengguna seperti Facebook pada tahun 2004, Instagram tahun 2010 dan pelbagai lagi laman sosial terkini yang mendapat perhatian pengguna seperti Youtube dan Twitter yang dapat digunakan bagi berkongsi info dan maklumat sama ada dari segi penulisan, gambar mahupun video.  

Perkembangan media sosial yang pesat ini telah memberikan peluang atau platform kepada sesetengah individu mahupun syarikat untuk memperkenalkan produk ataupun barangan jualan mereka di laman-laman sosial kerana dengan jutaan pengikut di setiap laman-laman sosial menjadikan produk mereka mudah dipasarkan serta dikenali. 
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment