Nasriq Halil Abrar's

Asas Keusahawanan

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL

Leave a Comment

Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara global kebanyakkan diguna oleh syarikat-syarikat besar dan terkenal. Mereka menjadikan media sosial sebagai platform untuk mengenalkan jenama produk mereka secara meluas ke pasaran luar negara. Meraka juga dapat membandingkan harga produk-produk yang dipasarkan di luar negara sekaligus dapat menawarkan harga yang jauh lebih murah berbanding pesaing-pesaing mereka dari luar negara. Ini kerana melalui media sosial kos bagi pemasaran telah dapat diminimumkan.
            Jumlah pengguna media sosial yang tinggi adalah menjadi faktor bagi syarikat-syarikat menawarkan produk mereka di media sosial. Di zaman yang serba canggih media sosial dapat dilihat di mana-mana sahaja dan hanya memerlukan capaian internet yang kini ditawarkan pada pakej-pakej yang mampu milik dan menjadikan pengguna kini boleh mencari dan membeli hanya melalui dalam talian. Pemasaran di dalam talian juga kerap dilihat oleh para pengguna kerana telah mempunyai banyak pilihan syarikat-syarikat yang menawarkan pelbagai produk berserta maklumat lanjut mengenai produk mereka termasuklah harga yang ditawarkan menjadikan pengguna boleh membuat pilihan dengan tepat bagi membeli sesuatu produk. 
            Sasaran pembeli yang luas juga menjadi faktor media sosial digunakan sehingga ke peringkat global. Ini dapat dilihat di mana syarikat-syarikat besar bukan hanya menjadikan pembeli di dalam negara sahaja sebagai sasaran mereka, kini sasaran telah di luaskan kepada pembeli-pembeli dari luar negara yang berminat mendapat produk mereka. Dengan menyediakan ruangan khidmat pelangan mereka boleh memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi perhubungan dengan pembeli mereka yang sedia ada. Mereka dapat mengekalkan hubungan jangka panjang dengan pelanggan-pelanggan mereka termasuk pelanggan-pelanggan dari luar negara. Itu antara sebab mengapa media sosial kini menjadi pilihan syarikat-syarikat besar menawarkan produk mereka di dalam negara sehinggalah ke peringkat global.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment