Nasriq Halil Abrar's

Asas Keusahawanan

FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGUNAAN MEDIA SOSIAL

Leave a Comment
Aktiviti perniagaan di media sosial semakin dikenali dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Perniagaan di media sosial bukan hanya tertumpu pada syarikat-syarikat besar sahaja, malah terdapat syarikat kecil yang mengambil peluang bagi membuat pemasaran produk mereka menggunakan media sosial. Di antara faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial bagi perniagaan dalam talian adalah seperti :-

i) Kos pengiklanan
Peniaga tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya ataupun tempat-tempat awam yang lain. Pengiklanan mempromosi barangan mereka hanya perlu dibuat di dalam talian media sosial yang mempunyai banyak pengunjung pada hampir setiap masa. Kos pengiklanan dapat dikurangkan kerana kos pengangkutan dan tenaga kerja tidak diperlukan. Ini juga bagi memudahkan pelanggan dalam berurusan kerana pelanggan tidak perlu ke kedai bagi membuat tempahan dan tempahan boleh dibuat melalui dalam talian sahaja.

ii) Pasarann
Perniagaan melalui media sosial ini dapat meluaskan pasaran hingga ke peringkat global. Peniaga tidak hanya tertumpu di dalam negara sahaja malah peniaga turut membantu memperkenalkan produk barangan Malaysia ke luar negara disamping membantu ekonomi negara dari segi pembelian barangan melalui pertukaran mata wang asing. Pasaran perniagaan dari sektor pelancongan juga dapat menarik pelancong untuk berkunjung  ke Malaysia dan menunjukkan negara Malaysia juga mampu bersaing hebat dalam dunia serba canggih pada masa kini.

        Bella Ammara memulakan perniagaan menggunakan media sosial dan menjadikan kos pengiklanan dan pasaran sebagai sebagai faktor utama bagi mereka memilih untuk berniaga menggunakan media sosial. Kos pengiklanan yang difokuskan kepada wanita Malaysia dan pasaran dalam negara menjadikan mereka semakin dikenali kerana membawa perubahan kepada fesyen bertudung bagi wanita.  
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment