Aktiviti perniagaan di media
sosial semakin dikenali dan mendapat sambutan pada masa kini, selaras dengan
kemajuan pembangunan dan ekonomi negara. Perniagaan di media sosial bukan hanya
tertumpu pada syarikat-syarikat besar sahaja, malah terdapat syarikat kecil
yang mengambil peluang bagi membuat pemasaran produk mereka menggunakan media
sosial. Di antara faktor-faktor pendorong penggunaan media sosial bagi
perniagaan dalam talian adalah seperti :-
i) Kos pengiklanan
Peniaga tidak perlu mempromosikan produk mereka di luar seperti
mengadakan promosi di tepi-tepi jalan, pasar raya ataupun tempat-tempat awam
yang lain. Pengiklanan mempromosi barangan mereka hanya perlu dibuat di dalam
talian media sosial yang mempunyai banyak pengunjung pada hampir setiap masa.
Kos pengiklanan dapat dikurangkan kerana kos pengangkutan dan tenaga kerja
tidak diperlukan. Ini juga bagi memudahkan pelanggan dalam berurusan kerana
pelanggan tidak perlu ke kedai bagi membuat tempahan dan tempahan boleh dibuat
melalui dalam talian sahaja.
ii) Pasarann
Perniagaan melalui media sosial ini dapat meluaskan pasaran hingga ke
peringkat global. Peniaga tidak hanya
tertumpu di dalam negara sahaja malah peniaga turut membantu memperkenalkan
produk barangan Malaysia ke luar negara disamping membantu ekonomi negara dari
segi pembelian barangan melalui pertukaran mata wang asing. Pasaran perniagaan
dari sektor pelancongan juga dapat menarik pelancong untuk berkunjung ke Malaysia dan menunjukkan negara Malaysia
juga mampu bersaing hebat dalam dunia serba canggih pada masa kini.
Bella Ammara memulakan
perniagaan menggunakan media sosial dan menjadikan kos pengiklanan dan pasaran
sebagai sebagai faktor utama bagi mereka memilih untuk berniaga menggunakan
media sosial. Kos pengiklanan yang difokuskan kepada wanita Malaysia dan pasaran
dalam negara menjadikan mereka semakin dikenali kerana membawa perubahan kepada
fesyen bertudung bagi wanita.
0 comments:
Post a Comment