Perniagaan secara dalam talian
bukan sahaja digunakan oleh peniaga-peniaga kecil bahkan telah digunakan
syarikat-syarikat besar untuk aktiviti pemasaran mereka. Kos pengiklanan yang
minimum adalah salah satu sebab mengapa media sosial digunakan dalam memasarkan
produk mereka berbanding dengan cara pengiklanan lain yang memerlukan kos yang
lebih tinggi. Pengguna media sosial yang
mencecah jutaan pengguna memudahkan sesebuah syarikat memperkenalkan barangan,
jenama ataupun produk mereka.
Tidak hanya ingin mahu miminumkan
kos pemasaran, ada juga syarikat menjadikan media sosial sebagai ruangan untuk menyediakan
khidmat pelanggan mereka. Dengan cara ini syarikat mereka boleh
memberikan khidmat yang lebih cepat malah dapat mengeratkan lagi hubungan
dengan pembeli mereka yang sedia ada. Tinjauan dan kajian yang dijalankan oleh
Badan-badan Swasta mendapati rata-rata peniaga kecil mengakui kewujudan media
sosial ini banyak membantu meningkatkan jualan produk mereka. Fakta ini juga
dapat diperkukuhkan lagi apabila dapat dilihat di laman-laman media sosial kini
lambakkan iklan dan tawaran yang muncul dari pelbagai syarikat samaada syarikat
besar mahupun kecil.
Daripada kemunculan banyak
serta pelbagai iklan yang dipamerkan di laman-laman media sosial sudah pasti
menunjukkan kepentingan media sosial dari segi pemasaran perniagaan. Pemasaran
dibuat di dalam media sosial adalah bagi meminimumkan kos serta menambah
keuntungan dalam perniagaan mereka. Media sosial menjadi tempat pemasaran yang
dianggap efektif kerana kemudahan telefon pintar berintenet membolehkan
pengguna melayari laman-laman media sosial ini tanpa batasan termasuklah tempat
dan masa. Dunia tanpa sempadan kini menyebabkan aktiviti melayari media sosial
kini adalah sesuatu yang perlu dilakukan setiap hari bagi mendapatkan info
serta maklumat disamping berkomunikasi
di laman-laman sosial. Disinilah syarikat-syarikat mengambil kesempatan
dalam membuat pemasaran produk kerana jumlah pengguna media sosial yang tinggi.
Di dalam memasarkan produk serta barangan mereka, peniaga
ataupun syarikat-syarikat ini hanya perlu membuatkan informasi ataupun maklumat
yang dipasarkan melalui artikel, tulisan, gambar ataupun video dan
meletakkannya di media sosial yang mudah serta banyak dilawati oleh para
pengguna. Ditambahkan pula
dengan sistem canggih yang ada di media sosial kini seperti sistem
pemberitahuan atau notifikasi kepada pengguna media sosial dimana pengguna
boleh mendapatkan informasi dengan pantas dan cepat mengenai apa-apa informasi
terbaru daripada peniaga-peniaga tertentu jika ada posting terbaru
produk-produk mereka.
Kajian yang dibuat oleh The Truths About Social yang dijalankan merentasi 19 negara dan disertai lebih 30 kumpulan fokus dan 12,000 respons secara talian telah mendedahkan pandangan tentang semua berkaitan dengan dunia sosial termasuk melalui jaringan, sosial, bukti dan perniagaan sosial.Pengarah Kumpulan Perancangan Penjenamaan dan Inovasi, McCann Worldgroup Malaysia, Dr Milan Agnihotri berkata, kajian menunjukkan pengguna merujuk kepada jenama melalui pengguna atau blogger berpengaruh. Beliau berkata, dalam golongan usia 16 hingga 30 tahun, 90 peratus daripada mereka akan memberitahu kepada rakan, tentang sesuatu syarikat atau jenama itu mampu meyakinkan mereka.
Kajian yang dibuat oleh The Truths About Social yang dijalankan merentasi 19 negara dan disertai lebih 30 kumpulan fokus dan 12,000 respons secara talian telah mendedahkan pandangan tentang semua berkaitan dengan dunia sosial termasuk melalui jaringan, sosial, bukti dan perniagaan sosial.Pengarah Kumpulan Perancangan Penjenamaan dan Inovasi, McCann Worldgroup Malaysia, Dr Milan Agnihotri berkata, kajian menunjukkan pengguna merujuk kepada jenama melalui pengguna atau blogger berpengaruh. Beliau berkata, dalam golongan usia 16 hingga 30 tahun, 90 peratus daripada mereka akan memberitahu kepada rakan, tentang sesuatu syarikat atau jenama itu mampu meyakinkan mereka.
Media sosial adalah tempat atau platform penting dalam
pemasaran sesebuah perniagaan. Penyampaian berita terkini dapat dibuat dengan
pantas sebagai contoh apa-apa sahaja yang berlaku disekeliling kita atau yang
menjadi ‘trending’ pada masa-masa tertentu dapat dikongsi dengan laman media
sosial seperti Twitter. Satu dimensi baru dalam pemasaran telah dibuka dengan
kewujudan media sosial ini. Pemasaran dalam talian menjadikan pemasaran lebih
efektif, efisien dan produktif kerana ia mampu menarik pembeli yang berpotensi.
Bagi peniaga kecil mereka haruslah memanfaatkan peluang pemasaran di media sosial kerana ia mampu menjamin perkembangan sesuatu perniagaan tersebut dan tidak berada di takuk lama. Peniaga haruslah mempelajari ilmu-ilmu untuk membuat pemasaran di dalam talian disebabkan pembeli sekarang lebih memilih membeli secara dalam talian kerana mudah membuat pilihan dan pembelian boleh dihantar terus kepada pembeli.
Bagi peniaga kecil mereka haruslah memanfaatkan peluang pemasaran di media sosial kerana ia mampu menjamin perkembangan sesuatu perniagaan tersebut dan tidak berada di takuk lama. Peniaga haruslah mempelajari ilmu-ilmu untuk membuat pemasaran di dalam talian disebabkan pembeli sekarang lebih memilih membeli secara dalam talian kerana mudah membuat pilihan dan pembelian boleh dihantar terus kepada pembeli.
0 comments:
Post a Comment